Noh teater – recension

Noh teater på Södra teatern i Stockholm

IMG_6017-Noh-peterb

En nästan tre timmar lång japansk kulturföreställning kunde nyligen ses på Södra teatern. Föreställningen började med ett kort musik och dansframträdande med den typiska klangen från japansk trumma och flöjt. Sedan presenterades Noh teater utförligt av gruppens talesman, Oshima Teruhisa. En kort historik och snabb genomgång av grunderna i Noh, bl.a det starka energifält som skapas genom det kraftfulla men återhållna spelsättet. En energi som känns långt utanför scenen och som med hjälp av de precisa rörelserna hämtar och förstärker sin kraft redan långt bakom scenen.

Efter pausen började huvudnumret, en traditionell föreställning om människors förhållande till det gudomliga och människans förmåga att vara ärlig.

Noh teater kan kännas främmande för oss med sitt strikta utryckssätt, men tack vare en presentation med glimten i ögat och ett fantastiskt framförande kapitulerar man lätt och känner att man går från teatern både med en ny stark visuell upplevelse och samtidigt kulturellt mycket rikare. Vilket gyllene tillfälle att få uppleva Noh teater utan att ens besöka Japan.

1 reaktion på ”Noh teater – recension”

Kommentarer är stängda.